Wednesday, June 08, 2005

Iman Semut & Manusia

:: Allahu Allahu Allahu ::

> > Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satuperistiwa, apabilaNabi Allah> > Sulaiman nampak seekor semut melata di atasbatu; lantasNabi Allah> > Sulaiman merasa hairan bagaimana semut inihendak hidup diatas batu> > yang kering di tengah-tengah padang pasiryang tandus. NabiAllah> > Sulaiman pun bertanya kepada semut: " Wahai semut> > apakah engkau yakin ada makanan cukup untukkamu".> >> > Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH,aku percayarezeki di> > tangan ALLAH, aku yakin di atas batu keringdi padang pasiryang tandus> > ini ada rezeki untuk ku". Lantas Nabi AllahSulaiman punbertanya: "> > Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan?Apakah yangengkau gemar> > makan? Dan banyak mana engkau makan dalamsebulan?"> >> > Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebijigandumsebulan".> >> > Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalaukamu makanhanya sebiji> > gandum sebulan tak payah kamu melata di atasbatu, aku bolehtolong".> >> > Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas,dia angkatsemut itu dan> > dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabiambil gandumsebiji, dibubuh> > dalam bekas dan tutup bekas itu. KemudianNabi tinggal semutdidalam> > bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.> >> > Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaimanlihat gandumsebiji tadihanya> > dimakan setengah sahaja oleh semut, lantasNabi AllahSulaimanmenemplak> > semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!.Bulan lalu kamukata kamu> > makan sebiji gandum sebulan, ini sudahsebulan tapi kamumakan> > setengah".> >> > Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidakberbohong,kalau aku adadi> > atas batu aku pasti makan apapun sehinggabanyaknya samaseperti sebiji> > gandum sebulan, kerana makanan itu aku carisendiri danrezeki itu> > datangnya daripada Allah dan Allah tidakpernah lupa padaku.Tetapibila> > kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup,rezeki akubergantung pada> > kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebabitulah aku makansetengah> > sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamulupa".> >> > Itulah Iman Semut!!> >> > IMAN MANUSIA??> >> > Di zaman Imam Suffian, ada seorang hambaAllah yang kerjanyamengorek> > kubur orang mati. Kerja korek kubur orangmati bukan kerjaorangganjil.> > Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam,oleh itu kuburperludigali> > dulu. Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allahini ialah diatidak gali> > kubur untuk tanam mayat.> >> > Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam,waris sudahlama balik> > kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal,barulah penggali inidatang ke> > kubur untuk korek balik.> >> > Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelahdi INTERVIEWoleh Munkar> > Nakir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur,10 kubur, 50kubur sampai> > 100 kubur. Lepas itu, penggali pergi kepadaImam Suffian danbertanya> > kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada100kubur orang Islamyang aku> > gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnyamasih berhadapkiblat.Yang> > 98 lagi sudah beralih ke belakang?". JawabImam Suffian:"Diakhir zaman> > hanya 2 dari 100 umat Islam yang percayarezeki itu ditangan Allah. 98> > orang lagi tidak percaya bahawa rezeki ditangan Tuhan".Itulahsebabnya> > apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKANduit yang banyak,biasanya,> > iman dia akan beralih. Nyatalah iman semutlebih kuat dariimanmanusia.> >> > Kata Saidina Ali kepada Kamil: " ILMU ITULEBIH BAIKDARIPADA HARTA,> > ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU MENJAGA HARTA,ILMU MENJADIHAKIM, HARTA


~||dalam diri itu ada atma.dalam atma itulah jiwamu yg luhur.justeru perkuatkanlah akan ia dengan ilmu dan perkemaskanlah ia dengan iman||~

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-------------------------------------------



wat bahase do u speak??
Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.comGet awesome blog templates like this one from BlogSkins.com

MyNetwork
[:: ] hudasoid [:: ] GoPi [:: ] moHnas [:: ] niSah harOn [:: ] zaid Akhtar [:: ] feeeSal teHrani [:: ] Helvy tIana RoSa [:: ] LukiSan malaM [:: ] adeeb [:: ] ghuroba [:: ] MukhriZ [:: ] wanZu [:: ] mueeZ [:: ] Azzahra SafiaH [:: ] widad [:: ] aShersiMakhlukGergasi [:: ] SanaYemen [:: ] adielaRahmad [:: ] eRmyAhmaD [:: ] syahidah [:: ] sYafixa [:: ] 9_tail_kid [:: ] My Bloody Arsenal [:: ] ex-KI 2000 [:: ] aDnin [oO ] raihanah

Name:
Location: bagan daTuk, PheRak, Malaysia

Not Much knOW buT my Self..myBe anyone of U can Describe me???