Saturday, July 16, 2005

bingung

Bismillah walhamdulillah

Rupanya, bukan mudah untuk 'berperang' dengan diri sendiri. Ini di akui oleh Intan (bukan nama sebenar). Intan adalah ahli jemaah, yang melalui sistem-sistem tarbiyah yang dirangka untuk ahli. On top of that, Intan bersekolah agama sejak kecil dan mengetahui dengan jelas dan terang batas2 halal-haram.

Intan juga merupakan orang yang bertungkus lumus menyeru kepada ma'ruf dan menentang kemungkaran. Pendek kata, Intan adalah aktivis yang disegani ramai.

Rahman juga begitu. Bahkan, Rahman adalah seorang pemimpin yang dikasihi dan dihormati ramai. Rahman hafal banyak ayat Quran dan hadis. Rahman adalah pimpinan. Rahman juga adalah seorang aktivis.

Kedua-dua mereka bertemu dalam satu projek. Dengan tak disangka-sangka mereka 'terpaksa' bekerja bersama. Lihatlah bagaimana dua orang dengan fikrah dan pemahaman ISlam bekerja. Mereka 'terpaksa' mengadakan pertemuan. Adakalanya disertai dengan ahli projek yang lain. Adakalanya, mereka 'terpaksa' bertemu berdua.

Rahman dan Intan bingung. Bagaimana mereka dapat menjaga batas2 muammalat. Kedua-dua mereka adalah orang berfikrah. Tetapi, pertemuan yang 'terpaksa' mereka lakukan untuk menjalankan projek memungkinkan 'senyuman', 'lirikan mata' dan 'lawak2'..

Akhirnya?
Akhirnya, tanpa disedari cahaya Ilahi yang sebelum ini 'hidup' dalam diri mereka. semakin malap..

Ke'manis'an amal bertukar menjadi 'payau'..
Ke'kuat'an bangun malam tiada lagi..
Rasa 'berTuhan' tidak menguasai diri..
Ingatan kedua-dua mereka sudah tidak lagi terfokus..

Segala-galanya disebabkan 'perbuatan' mereka sendiri..

Intan menangis sendirian
Rahman merintih menyesal

Bagaimana mereka dapat menyelesaikan hal ini?

" Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan ALlah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan ALlah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah ALlah (membiarkannya sesat). Maka mengapa mereka tidak mengambil pengajaran?"
hmm, itu sebablah Rahman dan Intan semakin tidak merasakan perbuatan mereka 'salah', bahkan merka merasakan perbuatan mereka sebagai beretika dan bersesuaian dengan kehendak semasa.
Marilah kita sama-sama berdoa agar kita tidak menjadi dikalangan orang 'yang menjilat kembali ludahnya'..
Sesungguhnya saya bersaksi, bukan mudah untuk menundukkan nafsu, dan bukan mudah untuk 'berperang' dengan syaitan.. Sebab itulah Allah menyuruh kita agar menJAUHI zina..
Sama-samalah kita berpegang teguh sesama kita, 'siku dengan siku', supaya tidak tersungkur di tengah jalan.. ameen


~||dalam diri itu ada atma.dalam atma itulah jiwamu yg luhur.justeru perkuatkanlah akan ia dengan ilmu dan perkemaskanlah ia dengan iman||~

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-------------------------------------------



wat bahase do u speak??
Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.comGet awesome blog templates like this one from BlogSkins.com

MyNetwork
[:: ] hudasoid [:: ] GoPi [:: ] moHnas [:: ] niSah harOn [:: ] zaid Akhtar [:: ] feeeSal teHrani [:: ] Helvy tIana RoSa [:: ] LukiSan malaM [:: ] adeeb [:: ] ghuroba [:: ] MukhriZ [:: ] wanZu [:: ] mueeZ [:: ] Azzahra SafiaH [:: ] widad [:: ] aShersiMakhlukGergasi [:: ] SanaYemen [:: ] adielaRahmad [:: ] eRmyAhmaD [:: ] syahidah [:: ] sYafixa [:: ] 9_tail_kid [:: ] My Bloody Arsenal [:: ] ex-KI 2000 [:: ] aDnin [oO ] raihanah