Monday, November 07, 2005

puisi jer leLaGi...puLakkk

~dalam diri itu ada atma.dalam atma itulah jiwamu yg luhur.justeru perkuatkanlah akan ia dengan ilmu dan perkemaskanlah ia dengan iman~ [seBenaRdiRi]

KENAPA DULU ..

masa kita belum kawin
abang pegang tangan saya masa kita melintas jalan
masa kita pergi berjalan-jalan

abang bergurau senda dengan saya
masa kita keluar bersama-sama
masa kita berborak dan bersembang di hujung telefon
abang suka sakat-sakat saya
sampai saya merajukkemudian abang pujuk saya
saya suka sangat waktu iturasa macam bahagia sangat
abang selalu berbincang dengan saya
masalah abang dengan keluarga dengan kawan-kawan
dengan pensyarah
dan dengan diri abang sendiri
pasal pelajaran
pasal kehidupan
pasal semua benda
saya suka sangat macam itu

bila saya merajuk
abang mesti pujuk
saya suka sangat

macam itu
kadang-kadang abang pun merajuk juga
jadi saya pula yang pujuk
seronok sangat masa itu kan abang?


dulu
abang mesti telefon
cakap abang sayang kat saya
cakap sayalah satu-satunya 'sayang' abang
abang yakin kan saya sayalah nyawa abang
sayalah jiwa raga abang
saya suka sangat macam itu abang

dulu
masa saya sakit
masa saya ada masalah
abang mesti tanya saya dah makan ke belum
dah pergi klinik ke belum
dah makan ubat ke belum
abang belikan saya jus epal
abang belikan saya tomyam
abang nak saya cepat baik
abang nak saya cepat sehat
nanti boleh kita pergi tengok wayang

abang...
saya sedihlah bang
kenapa yang dulu
dah tak sama lagi
mana senyuman abang pada saya?
mana perginya gurauan abang?
mana kata-kata sayang abang?

abang dah tak pegang tangan saya
apabila lintas jalan
apabila jalan-jalan di taman

abang dah tak bergurau dengan saya
abang tak sayang saya ke?
abang dah tak pujuk saya bila saya merajuk..
kenapa abang?
saya sedihlah abang
sedih sangat sekarang

abang dah tak borak ngan saya lagi
cara abang bercakap dengan saya pun dah lain
abang tak cakap lemah lembut
abang tak cakap romantik
abang macam bengang dengan saya
abang tengking saya
saya bukan sengaja buat silap
saya sedihlah abang

sampai hati abang buat begini
tiap-tiap malam saya menangis
bila saya fikir-fikir abang sekarang..
bukan seperti
abang yang saya kenal semalam
bukan abang yang saya cinta dulu...
kenapa abang....



ZULMAT


Semalam
Khayalan yang mampu
Dibawa bersama
Syahdan yang khilaf
Diperbetulkan

Malam tadi
Gelap malam menjadi saksi
Lorong itu penuh kembali
Entah siapa pula kali ini


Pagi ini
Lorong itu kembali sunyi
Tenang nan bening
Lilin dan jarum bertaburan

Esok
Apa terjadi
Semua sahabat rosak dan binasa
Akibat kezulmatan dan kedegilan



TEMAN

Teman…
Bukan sehari dua dirimu kukenali
Malah ibarat pungguk yang telah
Lama menanti hati sang bulan
Apabila kejauhan pasti wujud kerinduan
Begitulah kita yang sering
Didampangi gelak tawa apabila berekatan
Namun walaupun begitu akrab
Kita pasti berpisah
Untuk mengakhiri setiap pertemuan

Teman…
Andai perpisahan datang menjelma
Syukurlah kerana tanpanya sudah pasti tiada
Sebuah pertemuan
Jejak yang kita tinggalkan semalam
Akan kita warnai kembali
Setelah lama menyepi


Teman…
Andai terputus kata bicaramu
Pada angin kukhabarkan
Engkau tetap temanku
Memori semalam terlipat indah di mandala ingatan
Tanda kita pernah bersama dan bermesra
Dan akhirnya…..berpisah!!!


~||dalam diri itu ada atma.dalam atma itulah jiwamu yg luhur.justeru perkuatkanlah akan ia dengan ilmu dan perkemaskanlah ia dengan iman||~

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

-------------------------------------------



wat bahase do u speak??
Get awesome blog templates like this one from BlogSkins.comGet awesome blog templates like this one from BlogSkins.com

MyNetwork
[:: ] hudasoid [:: ] GoPi [:: ] moHnas [:: ] niSah harOn [:: ] zaid Akhtar [:: ] feeeSal teHrani [:: ] Helvy tIana RoSa [:: ] LukiSan malaM [:: ] adeeb [:: ] ghuroba [:: ] MukhriZ [:: ] wanZu [:: ] mueeZ [:: ] Azzahra SafiaH [:: ] widad [:: ] aShersiMakhlukGergasi [:: ] SanaYemen [:: ] adielaRahmad [:: ] eRmyAhmaD [:: ] syahidah [:: ] sYafixa [:: ] 9_tail_kid [:: ] My Bloody Arsenal [:: ] ex-KI 2000 [:: ] aDnin [oO ] raihanah